تولد شطرنج (ماجرای دانه‌های گندم)
مشاوره،اجراء و نظارت -----ISSR,SSQR,ISO9001,IATF16949
تولد شطرنج (ماجرای دانه‌های گندم)
تاریخ : دو شنبه 13 آبان 1392
نویسنده : RmZiRn

در آغاز سده پنجم میلادی در سرزمین هند پادشاه جوانی می‌زیست که نام او «دیپ سرم» یا «شروم» بود. برخی از ندیمان و اطرافیان این پادشاه با توجه به نا آزمودگی و احساسات جوانی وی، اغراض و آرمان‌های پست خود را به کار گرفته و او را به تدریج به خوش گذرانی و تباه‌کاری سوق می‌دادند. به طوری که شاه جوان مسایل کشور داری و رعایت حال رعایا غافل ماند و کار مملکت را به خوبی و نابه‌سامانی نهاد. گروهی از عقلا و بزرگان قوم در جست و جوی راهی بودند تا بتوانند شاه را از این مسیر بازدارند ولی کسی را یارای نزدیکی به شاه و چاره جویی نبود.

بالاخره برهمنی دانشمند به نام «سیسا» پسر «داهیرا» که نام او را «صصه» یا «سیسک» هم نوشته اند به قصد خلاصی پادشاه از این ورطه و سوق دادن او به یک سرگرمی و Lewis_chess_men_3x31اشتغال تازه به اختراع شطرنج دست زد و آن را به سلطان هدیه کرد. شاه جوان از این بازی بسیار خوشش آمد و از جوانب عقلی و تنوع حالات ممکن آن به وجد آمد و از سیسا خواست راه بازی را به او بیاموزد و در مقابل اختراع خود پاداشی بخواهد. در ضمن خاطر نشان کرد: من به قدر کافی ثروتمند هستم و می‌توانم حتی بزرگ ترین خواهش تو را برآورم. سیسا گفت: ای پادشاه، رافت و مهربانی تو زیاده از حد است، به من مهلت بده تا فردا فکر کنم و بعد تقاضای خود را معروض بدارم. روز دیگر که سیسا در دربار حاضر شد، با خواهش ساده و ناچیزش پادشاه را متحیر ساخت. وی یک دانه گندم در خانه اول صفحه شطرنج گذاشت و گفت: امر کنید همین را به من بدهند، ولی در خانه دوم ۲ دانه و از بابت خانه سوم ۴ دانه و خانه چهارم ۸ دانه و خانه پنجم ۱۶ دانه و در …

پادشاه گفت: تو از بابت ۶۴ خانه صفحه شطرنج گندم می‌خواهی یعنی بابت هر خانه دو برابر خانه قبل اما بدان که خواهش محقر تو شایسته سخاوت پادشاهی من نیست و تو با چنین در خواست ناچیزی، محبت من را گستاخانه نادیده می‌گیری. حالا برو. افراد من کیسه گندمی برای تو خواهند آورد.

سیسا با تبسمی پر معنا تعظیم کرد و تالار را ترک گفت و دم دروازه قصر به انتظار ایستاد. همان روز سر سفره نهار، پادشاه مخترع شطرنج را به یادآورد و پرسید: آیا سیسا پاداش ناچیز خود را دریافت نمود یا خیر؟ گفتند: اعلیحضرتا، فرمان تو در دست اجراست و ریاضی‌دان‌های دربار مشغول محاسبه تعداد گندم‌ها هستند. شاه ابرو در هم کشید، چون عادت نداشت که اوامرش به این کندی اجرا گردد. همان شب قبل از این که پادشاه بخوابد بار دیگر از سیسا و کیسه گندمش سوال کرد. باز به عرض رساندند که ریاضی‌دانان قصر به طور خستگی ناپذیرکار می‌کنند و امید دارند تا فردا صبح محاسبه را به پایان برسانند. این بار پادشاه سخت به خشم آمد و فریاد زد: چرا این کار را به تاخیر انداخته اند؟ فردا قبل از این که من بیدار شوم باید گندم‌ها به سیسا داده شده باشد، من دو مرتبه امر نمی‌کنم. فردا صبح به پادشاه خبر دادند که سرپرست ریاضی دانان دربار می‌خواهد گزارش مهمی به عرض برساند وقتی ریاضیدان پیر به حضور شروم رسید، گفت: اعلیحضرتا به فرمان تو ما در کمال صداقت و دقت تعداد گندم های درخواستی سیسا را محاسبه کردیم و معلوم شد برآوردن چنین خواهشی از قدرت تو خارج است، چون نه تنها در انبارهای مملکت، بلکه در تمام انبارهای دنیا این مقدار گندم وجود ندارد و محصول گندم همه جهان هم در چندین سال متمادی لازم است تا بتوان آن را فراهم کرد و این رقم به شرح ذیل است: (یک عدد بیست رقمی[۱])

۱۸۴۴۶۷۴۴۰۷۳۷۰۹۵۵۱۶۱۵

پادشاه هند در مقابل این رقم بزرگ و سرسام آور و از طرف دیگر در برابر تعهد خود نسبت به اهدای جایزه به سیسا مبهوت و عاجز ماند.

برای دریافت عظمت این رقم و نشان دادن مقدار گندم درخواستی سیسا، به دو محاسبه زیر توجه نمایید:

هر ۲۵ دانه گندم در حدود یک گرم وزن دارد که هر ۲۵۰۰۰ دانه آن معادل یک کیلوگرم خواهد بود. حال اگر جمعیت فعلی کره زمین را شش میلیارد نفر فرض کنیم و هر نفر روزانه یک کیلوگرم گندم مصرف نماید، گندم‌های درخواستی سیسا جوابگوی ۳۳۷ سال مصرف جهان خواهد بود. و اگر مصرف روزانه هر نفر نیم کیلو گندم فرض شود عدد فوق به ۶۷۴ سال افزایش خواهد یافت.

اگر فرض کنیم برای شمارش هر دانه گندم یک ثانیه وقت لازم باشد، به حساب دقیق در ۲۴ ساعت شبانه روز فقط می‌شود ۸۶۴۰۰ دانه گندم را شمرد که این شمارش در یک سال به عدد ۳۱۵۶۳۰۰۰ خواهد رسید و شمارش یک میلیارد گندم بالغ بر ۳۱ سال به طول خواهد انجامید. بنابرین شمارش گندم‌های درخواستی سیسا بیش از صد میلیارد طول می کشید و اگر پادشاه از ریاضیات سر رشته ای داشت می توانست برای رهایی از این درخواست سیسا به او دستور دهد که خود شخصا دانه های گندم در خواستی را شمارش و تحویل گیرد. البته توجه دارید که تعداد گندم قابل شمارش در صدمیلیارد سال یک عدد ۱۹ رقمی[۲] می‌باشد. در حالی که تعداد گندم های درخواستی سیسا یک عدد بیست رقمی بود.

خانه ها
از
به
۱
۱
۱
۲
۲
۳
۳
۴
۷
۴
۸
۱۵
۵
۱۶
۳۱
۶
۳۲
۶۳
۷
۶۴
۱۲۷
۸
۱۲۸
۲۵۵
۹
۲۵۶
۵۱۱
۱۰
۵۱۲
۱,۰۲۳
۱۱
۱,۰۲۴
۲,۰۴۷
۱۲
۲,۰۴۸
۴,۰۹۵
۱۳
۴,۰۹۶
۸,۱۹۱
۱۴
۸,۱۹۲
۱۶,۳۸۳
۱۵
۱۶,۳۸۴
۳۲,۷۶۷
۱۶
۳۲,۷۶۸
۶۵,۵۳۵
۱۷
۶۵,۵۳۶
۱۳۱,۰۷۱
۱۸
۱۳۱,۰۷۲
۲۶۲,۱۴۳
۱۹
۲۶۲,۱۴۴
۵۲۴,۲۸۷
۲۰
۵۲۴,۲۸۸
۱,۰۴۸,۵۷۵
۲۱
۱,۰۴۸,۵۷۶
۲,۰۹۷,۱۵۱
۲۲
۲,۰۸۷,۱۵۲
۴,۱۹۴,۳۰۳
۲۳
۲,۰۹۷,۱۵۲
۸,۳۸۸,۶۰۷
۲۴
۸,۳۸۸,۶۰۸
۱۶,۷۷۷,۲۱۵
۲۵
۱۶,۷۷۷,۲۱۶
۳۳,۵۵۴,۴۳۱
۲۶
۳۳,۵۵۴,۴۳۲
۶۷,۱۰۸,۸۶۳
۲۷
۶۷,۱۰۸,۸۶۴
۱۳۴,۲۱۷,۷۲۷
۲۸
۱۳۴,۲۱۷,۷۲۸
۲۶۸,۴۳۵,۴۵۵
۲۹
۲۶۸,۴۳۵,۴۵۶
۵۳۶,۸۷۰,۹۱۱
۳۰
۵۳۶,۸۷۰,۹۱۲
۱,۰۷۳,۷۴۱,۸۲۳
۳۱
۱,۰۷۳,۷۴۱,۸۲۴
۲,۱۴۷,۴۸۳,۶۴۷
۳۲
۲,۱۴۷,۴۸۳,۶۴۸
۴,۲۹۴,۹۶۷,۲۹۵
۳۳
۴,۲۹۴,۹۶۷,۲۹۶
۸,۵۸۹,۹۳۴,۵۹۱
۳۴
۸,۵۸۹,۹۳۴,۵۹۲
۱۷,۱۷۹,۸۶۹,۱۸۳
۳۵
۱۷,۱۷۹,۸۶۹,۱۸۴
۳۴,۳۵۹,۷۳۸,۳۶۷
۳۶
۳۴,۳۵۹,۷۳۸,۳۶۸
۶۸,۷۱۹,۴۷۶,۷۳۵
۳۷
۶۸,۷۱۹,۴۷۶,۷۳۶
۱۳۷,۴۳۸,۹۵۳,۴۷۱
۳۸
۱۳۷,۴۳۸,۹۵۳,۴۷۲
۲۷۴,۸۷۷,۹۰۶,۹۴۳
۳۹
۲۷۴,۸۷۷,۹۰۶,۹۴۴
۵۴۹,۷۵۵,۸۱۳,۸۸۷
۴۰
۵۴۹,۷۵۵,۸۱۳,۸۸۸
۱,۰۹۹,۵۱۱,۶۲۷,۷۷۵
۴۱
۱,۰۹۹,۵۱۱,۶۲۷,۷۷۶
۲,۱۹۹,۰۲۳,۲۵۵,۵۵۱
۴۲
۲,۱۹۹,۰۲۳,۲۵۵,۵۵۲
۴,۳۹۸,۰۴۶,۵۱۱,۱۰۳
۴۳
۴,۳۹۸,۰۴۶,۵۱۱,۱۰۴
۸,۷۹۶,۰۹۳,۰۲۲,۲۰۷
۴۴
۸,۷۹۶,۰۹۳,۰۲۲,۲۰۸
۱۷,۵۹۲,۱۸۶,۰۴۴,۴۱۵
۴۵
۱۷,۵۹۲,۱۸۶,۰۴۴,۴۱۶
۳۵,۱۸۴,۳۷۲,۰۸۸,۸۳۱
۴۶
۳۵,۱۸۴,۳۷۲,۰۸۸,۸۳۲
۷۰,۳۶۸,۷۴۴,۱۷۷,۶۶۳
۴۷
۷۰,۳۶۸,۷۴۴,۱۷۷,۶۶۴
۱۴۰,۷۳۷,۴۸۸,۳۵۵,۳۲۷
۴۸
۱۴۰,۷۳۷,۴۸۸,۳۵۵,۳۲۸
۲۸۱,۴۷۴,۹۷۶,۷۱۰,۶۵۵
۴۹
۲۸۱,۴۷۴,۹۷۶,۷۱۰,۶۵۶
۵۶۲,۹۴۹,۹۵۳,۴۲۱,۳۱۱
۵۰
۵۶۲,۹۴۹,۹۵۳,۴۲۱,۳۱۲
۱,۱۲۵,۸۹۹,۹۰۶,۸۴۲,۶۲۳
۵۱
۱,۱۲۵,۸۹۹,۹۰۶,۸۴۲,۶۲۴
۲,۲۵۱,۷۹۹,۸۱۳,۶۸۵,۲۴۷
۵۲
۲,۲۵۱,۷۹۹,۸۱۳,۶۸۵,۲۴۸
۴,۵۰۳,۵۹۹,۶۲۷,۳۷۰,۴۹۵
۵۳
۴,۵۰۳,۵۹۹,۶۲۷,۳۷۰,۴۹۶
۹,۰۰۷,۱۹۹,۲۵۴,۷۴۰,۹۹۱
۵۴
۹,۰۰۷,۱۹۹,۲۵۴,۷۴۰,۹۹۲
۱۸,۰۱۴,۳۹۸,۵۰۹,۴۸۱,۹۸۳
۵۵
۱۸,۰۱۴,۳۹۸,۵۰۹,۴۸۱,۹۸۴
۳۶,۰۲۸,۷۹۷,۰۱۸,۹۶۳,۹۶۷
۵۶
۳۶,۰۲۸,۷۹۷,۰۱۸,۹۶۳,۹۶۸
۷۲,۰۵۷,۵۹۴,۰۳۷,۹۲۷,۹۳۵
۵۷
۷۲,۰۵۷,۵۹۴,۰۳۷,۹۲۷,۹۳۶
۱۴۴,۱۱۵,۱۸۸,۰۷۵,۸۵۵,۸۷۱
۵۸
۱۴۴,۱۱۵,۱۸۸,۰۷۵,۸۵۵,۸۷۲
۲۸۸,۲۳۰,۳۷۶,۱۵۱,۷۱۱,۷۴۳
۵۹
۲۸۸,۲۳۰,۳۷۶,۱۵۱,۷۱۱,۷۴۴
۵۷۶,۴۶۰,۷۵۲,۳۰۳,۴۲۳,۴۸۷
۶۰
۵۷۶,۴۶۰,۷۵۲,۳۰۳,۴۲۳,۴۸۸
۱,۱۵۲,۹۲۱,۵۰۴,۶۰۶,۸۴۶,۹۷۵
۶۱
۱,۱۵۲,۹۲۱,۵۰۴,۶۰۶,۸۴۶,۹۷۶
۲,۳۰۵,۸۴۳,۰۰۹,۲۱۳,۶۹۳,۹۵۱
۶۲
۲,۳۰۵,۸۴۳,۰۰۹,۲۱۳,۶۹۳,۹۵۲
۴,۶۱۱,۶۸۶,۰۱۸,۴۲۷,۳۸۷,۹۰۳
۶۳
۴,۶۱۱,۶۸۶,۰۱۸,۴۲۷,۳۸۷,۹۰۴
۹,۲۲۳,۳۷۲,۰۳۶,۸۵۴,۷۷۵,۸۰۷
۶۴
۹,۲۲۳,۳۷۲,۰۳۶,۸۵۴,۷۷۵,۸۰۸
۱۸,۴۴۶,۷۴۴,۰۷۳,۷۰۹,۵۵۱,۶۱۵

 

[۱]. با فرمول تصاعد هندسیs=264 -1/2-1=264- 1)) و با توجه به لگاریتم، عدد فوق به دست می‌آید.

[۲]. تعداد قابل شمارش در صد میلیارد سال عدد (۳۱۵۳۶۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰) است که از ضرب عدد ۳۱۵۳۶۰۰۰ در ۱۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰ بدست می‌آید.

 



|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
مطالب مرتبط با این پست

آخرین مطالب

/
بسم الله الرحمن الرحیم، وَإِن يَكَادُ الَّذِينَ كَفَرُوا لَيُزْلِقُونَكَ بِأَبْصَارِهِمْ لَمَّا سَمِعُوا الذِّكْرَ وَيَقُولُونَ إِنَّهُ لَمَجْنُونٌ وَمَا هُوَ إِلَّا ذِكْرٌ لِّلْعَالَمِينَ ♥♥♥♥♥ اللّهـُمَّ صَـلِّ عَلے مُحَـمَّد ﷺ وَ آلِـ مُحَـمَّد ﷺ وَ عَجِّـلْ فـَرَجَـهُم ♥♥♥♥♥ به نام خدایی که ماهی کوچک قرمز را محتاج دریای بی کران آبی کرد... ♥♥♥♥♥ رَّبِّ أَدْخِلْنِي مُدْخَلَ صِدْقٍ وَأَخْرِجْنِي مُخْرَجَ صِدْقٍ وَاجْعَل لِّي مِن لَّدُنكَ سُلْطَانًا نَّصِيرًا (80/اسراء) پروردگارا ! مرا در هر کاری به درستی وارد کن و به درستی خارج ساز واز جانب خود برایم حجتی یاری بخش پدید آور ! ♥♥♥♥♥ اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَ عَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَ في كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَ حافِظاً وَ قائِداً و َناصِراً وَ دَليلاً وَ عَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً ♥♥♥♥♥ اللّهُ لاَ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ لاَ تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَ لاَ نَوْمٌ لَّهُ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَمَا فِی الأَرْضِ مَن ذَا الَّذِی یَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلاَّ بِإِذْنِهِ یَعْلَمُ مَا بَیْنَ أَیْدِیهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ وَ لاَ یُحِیطُونَ بِشَیْءٍ مِّنْ عِلْمِهِ إِلاَّ بِمَا شَاء وَسِعَ کُرْسِیُّهُ السَّمَاوَاتِ وَ الأَرْضَ وَ لاَ یَؤُودُهُ حِفْظُهُمَا وَ هُوَ الْعَلِیُّ الْعَظِیمُ *(۲۵۵)* لاَ إِکْرَاهَ فِی الدِّینِ قَد تَّبَیَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَیِّ فَمَنْ یَکْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَ یُؤْمِن بِاللّهِ فَقَدِ اسْتَمْسَکَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقَیَ لاَ انفِصَامَ لَهَا وَاللّهُ سَمِیعٌ عَلِیمٌ *(۲۵۶)* اللّهُ وَلِیُّ الَّذِینَ آمَنُواْ یُخْرِجُهُم مِّنَ الظُّلُمَاتِ إِلَی النُّوُرِ وَالَّذِینَ کَفَرُواْ أَوْلِیَآؤُهُمُ الطَّاغُوتُ یُخْرِجُونَهُم مِّنَ النُّورِ إِلَی الظُّلُمَاتِ أُوْلَئِکَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِیهَا خَالِدُونَ *(۲۵۷)*..... صدق الله العّلی العّظیم ♥♥♥♥♥ اللَّهُمَّ صَلِّ علی ، علی بْنِ موسي الرِّضَا مرتضي الامام التَّقِيَّ النَّقِيَّ وَ حُجَّتِكَ علی مِنْ فَوْقِ الارض وَ مَنْ تَحْتِ الثري الصِّدِّيقُ الشَّهِيدُ صلاه كَثِيرُهُ تامه زاكيه متواصله متواتره مترادفه كَأَفْضَلِ ماصليت عَلَيَّ أَحَدُ مِنْ اوليائک... پرودگارا، ‌ بر علي بن موسي الرضاي برگزيده ،‌ درود و رحمت فرست . آن پيشواي پارسا و منزه و حجت تو بر هر كه روي زمين و زير خاك است. بر آن صديق شهيد درود و رحمت فراوان فرست، ‌درودي كامل و بالنده و از پي هم و پياپي و پي در پي، ‌همچون برترين و درود و رحمتي كه بر هريك از اوليائت فرستادي. ♥♥♥♥♥ خیالت راحت ! من همان منم ؛ هنوز هم در این شب های بی خواب و بی خاطره، میان این کوچه های تاریک پرسه می زنم اما به هیچ ستاره ی دیگری سلام نخواهم کرد.. ♥♥♥♥♥ سکوتم را نکن باور..... من آن آرامش سنگین پیش از مرگ توفانم..... من آن خرمن ..... من آن انبار باروتم...... که با آواز یک کبریت آتش می شوم یکسر.... ♥♥♥♥♥ 09141050409